Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-09@04:51:37 GMT

برگزیدگان جشنواره‌ها چقدر جایزه گرفتند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۷۵۵۱۶

برگزیدگان جشنواره‌ها چقدر جایزه گرفتند؟

زمانی برگزیده شدن در یک جشنواره یا رقابت خوب می‌توانست زندگی هنرمند را دستخوش تغییر کند؛ مثل برنده جایزه جلال که توانست خانه بخرد یا برگزیدگان جشنواره فیلم فجر که خودروی سمند هدیه گرفتند.

سال‌هاست شاید حتی نزدیک به دو دهه و بیشتر از همه در یکی دو سال اخیر که دیگر جایزه‌ها و جشنواره‌ها چنگی به دل نمی‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آن‌قدر رقم جایزه‌ها روز به روز در تناسب با تورم، کم و کمتر شده‌ که برگزارکنندگان، یا در فراخوان میزان جایزه‌ها را ذکر نمی‌کنند یا برخلاف گذشته ارقام را به ریال می‌نویسند که دست‌کم ظاهر اعداد قابل اعتنا به نظر برسد.

جایزه‌های بی‌رمق می‌توانند اهداف برگزاری جشنواره‌ها را زیر سوال ببرند یا حتی از میزان اعتبار آنها بکاهند. همین است که ما را برآن داشته تا نگاهی داشته باشیم به رقم جایزه‌ای که به برگزیدگان جشنواره‌های هنری و ادبی تعلق می‌گیرد.

برگزیدگان جوایز هنری چقدر می‌گیرند؟

روال این است که جشنواره‌ها در فراخوانی که برای هر دوره منتشر می‌کنند، رقم جوایز را هم ذکر کنند اما برخی جشنواره‌ها و مسابقات ادبی- هنری از این کار پرهیز می‌کنند ؛ مثل جشن تصویر سال و جشنواره فیلم فجر.

شاید فیلم فجر در دوره‌هایی جوایزش را اعلام کرده باشد اما این سال‌ها اطلاعی درباره رقم جوایز این جشنواره در اختیار نیست و حتی مجریان جشنواره یا برگزیدگان هم تمایلی ندارند در این‌باره حرف بزنند.

اگرچه درباره جشنواره فیلم فجر و برخی دیگر از جشنواره‌ها اطلاعات مستندی وجود ندارد اما شنیده‌های ما و اطلاعات به‌دست‌آمده از دیگر جشنواره‌ها نشان می‌دهد که برگزیدگان جشنواره فیلم فجر هم رقم چشمگیری دریافت نمی‌کنند.

در این مورد به چند نمونه از جوایز جشنواره‌ های سینمایی توجه کنید:
جشنواره سینماحقیقت (از سال ۱۳۸۶)
۳میلیون تومان جایزه برگزیده بخش ملی جشنواره در چهارمین و پنجمین دوره
۵‌میلیون تومان در ششمین دوره
۱۰میلیون تومان در هفتمین دوره
۱۲میلیون تومان در دوره‌های هشتم تا یازدهم
۲۰میلیون تومان در دوره دوازدهم
۲۵میلیون تومان در دوره سیزدهم
۳۵میلیون تومان در دوره چهاردهم که آذر امسال برگزار شد
جشنواره فیلم کوتاه تهران (از سال ۱۳۶۲)
۳۰میلیون تومان برای برگزیده اصلی در دوره سی‌وسوم
۲۰میلیون تومان در دوره سی‌وششم
۳۰ میلیون تومان در دوره سی‌وهفتم که بهمن امسال برگزار شد
جشنواره تجسمی فجر (از سال ۱۳۸۷)
۵‌میلیون تومان در دومین دوره سال ۱۳۸۸
۱۵میلیون تومان در سیزدهمین دوره که امسال برگزار شد
جشنواره موسیقی فجر (از سال ۱۳۶۴)
۳۰میلیون تومان در سی‌وششمین دوره جشنواره که امسال برگزار شد
جایزه جلال (از سال ۱۳۸۷)
۱۵۰ سکه بهار آزادی از دور اول تا هفتم
۱۵۰میلیون تومان در دوره سیزدهم که امسال برگزار شد

جایزه‌ها برای جشنواره‌ها ضرورت دارد؟

جشنواره‌ها و رقابت‌های زیادی در دنیا هستند که جایزه‌ای به برگزیدگان هدیه نمی‌دهند؛ مثل جشنواره کن یا اسکار، اما نکته اینجاست که این جشنواره‌ها بین‌المللی هستند و اعتبار جهانی پیدا کرده‌اند.

بسیاری از این جشنواره‌ها تندیس‌های گرانقیمتی دارند مانند اسکار که مجسمه‌اش ۷۰۰هزار دلار قیمت دارد و نیز برخی از این رقابت‌ها برای برگزیدگان شرایط و امکانات درخوری فراهم می‌آورند بنابراین اگر از جشنواره‌ های داخلی توقع جایزه داشته باشیم چندان بیراه نیست.

ضمن این‌که در ایران هم جشنواره‌هایی داریم که جایزه نقدی پرداخت نمی‌کنند؛ مثل جشنواره شهید غنی‌پور.

این جشنواره‌ ها از زمان طراحی و ایجاد، بر مبنای اعتبار غیرمادی شکل گرفته‌اند اما جشنواره‌هایی مانند فجر که از ابتدا اهدای جایزه نقدی را مد نظر داشته‌اند، باید بتوانند ارقام قابل اعتنا و کارگشایی به برگزیدگان خود هدیه کنند.

چرا این رقم‌ها کافی نیستند؟

رقم جایزه‌ها سال به سال بیشتر شده است؛ البته منهای جایزه ادبی جلال که یک‌بار به تفصیل درباره علل آن نوشتیم. بقیه جوایز ادبی و هنری در طول سال‌های برگزاری رشد داشته‌اند اما این رشد متناسب با تورم نبوده و در نتیجه جایزه‌ای که در دوره بیستم یک جشنواره پرداخت می‌شود به‌هیچ‌عنوان با دوره اول یا حتی دوره دهم آن قابل مقایسه نیست.

به عنوان نمونه جشنواره سینماحقیقت زمانی سه‌میلیون تومان به برگزیده‌اش هدیه می‌کرد در حالی که خودروی پراید در نهایت بیشتر از ۷میلیون قیمت نداشت اما همین جایزه در حالی به ۳۵میلیون تومان تبدیل شده که قیمت پراید به ۱۰۰میلیون تومان رسیده است.

یک دهه پیش کارگردان یک فیلم کوتاه می‌توانست با یک کمک‌هزینه پنج‌میلیون تومانی فیلم بسازد و اگر در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیده می‌شد، می‌توانست تقریبا دو برابر این رقم را جایزه بگیرد.

چرا جوایز مهم هستند؟

طراحی جشنواره‌ها و رقابت‌هایی که به برگزیدگان خود جایزه نقدی می‌دهند، دو مورد مهم را مد نظر داشته‌اند:
اول: ایجاد انگیزه برای شرکت در رقابت و ارائه کار باکیفیت و قابل‌اعتنا .
دوم: حمایت و پشتیبانی از هنرمندان خلاق و مستعد برای ساخت آثار بعدی .

بر اساس این هدفگذاری، طبیعی است جشنواره‌ای که جایزه‌ای قابل‌اعتنا برای برگزیدگانش در نظر نگیرد، نمی‌تواند انگیزه‌ای برای تولید باکیفیت ایجاد کند و قدرت جهت‌دهی به تولیدات هنری را نخواهد داشت. هدف دوم جشنواره هم به دلیل رقم ناچیز بودن جایزه‌ها برآورده نخواهد شد، چون بیشتر جایزه‌ها - حتی جایزه ادبی جلال که گران‌ترین جایزه در حوزه ادب و هنر است - در بهترین حالت به کار زدن به یک زخم برمی‌آید و نه بیشتر از آن.

زنگ‌خطر به صدا درآمده است؟

برگزاری یک جشنواره با هزینه اجرایی ۵۰۰ تا ۷۰۰میلیون تومان وقتی به برگزیدگانش خودرو هدیه بدهد، منطقی به نظر می‌رسد اما برگزاری همین جشنواره‌ با هزینه‌های میلیاردی و جایزه ۲۰میلیون تومانی که دردی از برگزیده دوا نمی‌کند، یعنی زنگ‌خطر به صدا درآمده است.

وقتی جشنواره‌ها با شعارهایی مانند روشن ماندن چراغ ادبیات و هنر برگزار شوند، وقتی برگزارکنندگان در پاسخ به این‌که چرا هنوز جشنواره‌ها برگزار می‌شوند به حرف‌های کلی متوسل شده از هدفگذاری و برنامه‌ریزی هدفمند خبری نباشد، یعنی زنگ‌خطر به صدا درآمده است.

عجیب نیست اگر به مرور انگیزه‌ای برای شرکت در جشنواره‌ها باقی نماند یا دست‌کم هنرمندان کاردان و باسابقه که حضورشان اسباب اعتبار جشنواره‌ها را فراهم می‌کند، علاقه‌ای به حضور نداشته باشند. بعید نیست هنرمندان به برگزاری تورهای بین‌المللی، شرکت در حراجی‌ها یا جشنواره‌های خارجی تمایل بیشتری نشان بدهند تا رقابت در جشنواره‌های وطنی و انصاف نیست دل شرکت‌کنندگان جشنواره به یک اعتبار نیم‌بند خوش بماند در حالی که شاید هرگز از این اعتبار بهره‌مند نشوند.

آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جوایز هنری فیلم فجر جشنواره های سینمایی آذر مهاجر برگزیدگان جشنواره جشنواره فیلم فجر امسال برگزار جشنواره ها قابل اعتنا جایزه ای جایزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۷۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد

«ایزابل هوپر» بازیگر مطرح فرانسوی به عنوان رئیس هیات داوران بخش مسابقه اصلی هشتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، این هنرپیشه مشهور فرانسوی با جشنواره فیلم «ونیز» رابطه‌ای دیرینه دارد و برای فیلم‌های «داستان زنان» در سال ۱۹۸۸ و پس از آن با «لا سرمونیه» در سال ۱۹۹۵، هر دو به کارگردانی «کلود شابرول» برنده جایزه بهترین بازیگر این جشنواره شده است.

«هوپر» که در هشت فیلم با «کلود شابرول» همکاری کرده، پیوند نزدیکی با جشنواره فیلم کن نیز دارد، جایی که او در سال ۱۹۷۸ تندیس بهترین بازیگر زن را برای فیلم «ویولت» ساخته «کلود شابرول» دریافت کرد و در سال ۲۰۰۱ دومین جایزه بهترین بازیگر زن خود را در جشنواره کن برای بازی در نقش یک استاد موسیقی سادو-مازوخیستی در فیلم «پیانو» اثر «میشائیل هانکه» دریافت کرد.

این بازیگر در سال ۲۰۰۵ جایزه شیر طلایی ویژه ونیز را به خاطر نقش اصلی‌اش در فیلم «گابریل» دریافت کرد.

«هوپر» در سال ۲۰۱۷ اولین نامزدی اسکار خود را برای بازی در نقش قربانی تجاوز جنسی در فیلم «Elle» ساخته «پل ورهوون» دریافت کرد، نقشی که جایزه گلدن گلوب و جایزه اسپریت را برای او به ارمغان آورد. در سال ۲۰۲۲، جشنواره فیلم برلین نیز از این بازیگر ۷۱ ساله با اعطای خرس طلایی افتخاری تجلیل کرد.

به گزارش ددلاین، «آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره ونیز درباره حضور «هوپر» در راس هیات داوران این جشنواره گفت: «ایزابل هوپر یک هنرپیشه بزرگ است و الهام بخش بسیاری از فیلمسازان بزرگ است و هرگز دعوت کارگردانان جوان یا نه چندان مشهور با داستان‌های خوب را برای روایت رد نکرده است. تمایل بسیار زیاد او برای در صحنه بودن، نشانه هوش غیرمعمول او همراه با توانایی او در نگاه کردن به سینما فراتر از مرزهای جغرافیایی و ذهنی است که او را به یک رئیس ایده آل برای هیات داوران در جشنواره‌ای تبدیل می‌کند که درهای آن به روی تمام جهان باز است.

  هشتاد و یکمین دوره ونیز، به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: جشن تولد ۸۵ سالگی فرانسیس فورد کاپولا / پروژه بعدی و نمایش فیلم جدید در جشنواره کن فیلم ترنس مالیک با بازی لیلا حاتمی شاید در جشنواره ونیز

دیگر خبرها

  • «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد
  • برگزیدگان دو دوره‌ المپیاد علمی دانشجویی تقدیر شدند
  • «در سایه سرو» به جشنواره مورد تایید اسکار در اسپانیا راه یافت
  • گیجگاه از کره‌ای‌ها جایزه گرفت
  • جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر ۱۳» به ایستگاه آخر رسید
  • برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی اعلام شدند
  • «با قید محرمانگی» از اوبرهاوزن جایزه گرفت
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید